Ako sa prezentovať na pracovnom pohovore
Každý z nás sa k hľadaniu novej práce vo svojom živote eventuálne dostane. Je naozaj len na nás a nikom inom, aký dojem na potencionálneho zamestnávateľa urobíme, ako sa budeme prezentovať a správať. Často sa vám stáva, že vás firma vyberie medzi top kandidátov, ale pohoríte na pohovore a skončíte pred bránami vysnenej práce? V tom prípade niečo nie je v poriadku. Možno ste pokazili práve osobné stretnutie. Chcete sa naučiť viac o tom, ako by ste mali na pohovore vystupovať? V tomto článku nájdete niekoľko tipov ako sa na pohovore správať, ako sa obliecť a čo si so sebou priniesť. Prečítajte si naše rady, vyskúšajte ich vo svojom živote a vyberte sa na cestu za novou prácou.
Ako máte na pohovore správne vyzerať?
Začnime pekne od prvého kroku, oblečenia. Pred pohovorom ste určite nervózni a častokrát sa môže stať, že oblečenie vyberáte chvatne alebo v strese. Ak viete, že cez týždeň vás čaká pohovor, pripravte si svoj outfit už vopred. Pri pracovnom pohovore na 100% platí, že by ste sa mali obliecť pre prácu ktorú chcete, nie tú, ktorú aktuálne máte. Skúsim vám dať príklady. Najčastejšie sa odporúča pripraviť si outfit, ktorý vyjadruje štýl business alebo business casual. Ak si neviete takéto oblečenie predstaviť, na internete existuje množstvo ilustračných obrázkov ako sa podľa hesla business obliecť. Pre ženy to znamená kostým, či už nohavicový alebo so sukňou, blúzku a lodičky. V prípade štýlu casual, ide o menej formálne oblečenie, sukňa a jednofarebné bavlnené tričko alebo nohavice voľnejších materiálov a strihov. Sako alebo elegantný sveter sú vítané! Pánom by som v štýle business odporučila klasický denný oblek, jednofarebnú košeľu a kravatu. Ak si vyberiete možnosť business casual, choďte bez kravaty, môžete zvoliť aj košeľu s bodkami alebo jemným vzorom, a nohavice so sakom nemusia byť rovnakej farby (napr. tmavomodrá a sivá).
Pamätajte, že neformálne oblečenie, ale aj príliš formálne oblečenie, môže byť na pohovore nepríjemné, v prípade, že druhá strana tak oblečená nebude. Samozrejme je nemožné aby ste odhadli ako sa váš budúci zamestnávateľ oblečie. Myslite ale na to, že kým váš pohovor trvá hodinu, oni v oblečení strávia celý pracovný deň. Môžeme preto predpokladať, že ak sa stretnete so zástupcom firmy alebo pracovníkom HR, budú oblečení v štýle business casual – teda menej formálne. Ak máte pracovné interview priamo s vyšším manažmentom, riaditeľom alebo konateľom firmy, odporúčam formálnejší business outfit.
Ak to s novou prácou myslíte vážne, toto sú kúsky, ktorým by ste sa mali jednoznačne vyhnúť: roztrhané rifle, mini šaty aj sukne – nezabudnite na dĺžku po kolená. Ďalej sa vyhnite špinavému alebo poškodenému oblečeniu, samozrejme situácia keď vám odpadne gombík je iná ako diera na košeli.
Aké je ideálne správanie na pohovore?
Prirodzené. Samozrejme, že to pôsobí ako klišé, ale firma chce vidieť vás a nie naučené vety, vymyslené bájky a umelú osobnosť. Správajte sa milo, nesnažte sa vtierať a najmä, nehádajte sa! Je taktiež dôležité, aby ste pôsobili ako vaše bežné ja, ak vás bude sprevádzať nervozita, tá býva často ospravedlnená alebo po chvíli opadne.
Aby som vám poradila konkrétne tipy, ktoré vám určite v očiach zamestnávateľa zvýšia fiktívne skóre, vyspovedala som svoju známu Petru z pracovnej agentúry. Tá mi prezradila niekoľko základných pravidiel, na základe ktorých hodnotia účastníkov pohovorov.
Na pohovor príďte vždy načas a ak sa náhodou stane, že budete meškať, ohláste to vopred. Po príchode je slušné, keď poďakujete za možnosť osobného stretnutia a nezabudnite sa predstaviť. Je pravda, že firma vie ako sa voláte, dokonca majú aj váš životopis, no predsa len je to prvý osobný kontakt a slušnosť svoje uzdy nepustí. Ako ďalšiu nutnosť Petra uviedla, keď si uchádzač o miesto vypne svoje elektronické zariadenia. Zvuky z aplikácií, textových správ alebo hovorov nemajú na pohovore čo robiť, je to maximálne nezdvorilé a rušivé.
Z viet vyššie je zrejmé, že zamestnávatelia chcú na pohovoroch vidieť vaše skutočné ja, v milej a najmä slušnej verzii. Ukážte firme, prečo práve vy ste ich budúcim zamestnancom!
Čo máte na pracovnom pohovore hovoriť?
Dostali sme sa k tretiemu bodu – reči. Pomyselný dresscode aj všeobecné správanie máme úspešne zvládnuté, teraz prichádza rad na slová. Ak váš pracovný pohovor začal predstavením spoločnosti a konkrétneho pracovného miesta, o ktoré sa uchádzate, dávajte dobrý pozor, aby ste si zapamätali čo najviac informácií. V prípade, že máte otázky, nehanbite sa a pýtajte sa, ak niečomu nerozumiete – detto.
Keď príde na rad vaše predstavenie, snažte sa vyzdvihnúť to najzaujímavejšie z doterajšej praxe alebo života. Zamestnávateľ má k dispozícii váš životopis, na papier sa ale nezmestí tak veľa ako ste schopní povedať. Ak hovoríte o svojom vzdelaní, nezabudnite spomenúť kurzy, certifikáty alebo školenia, ktoré máte absolvované. Pracovné skúsenosti sú kapitola sama o sebe, snažte sa vyzdvihnúť svoje prednosti, uveďte projekty alebo úlohy, na ktorých ste pracovali. Predveďte sa. Určite nie ste expert vo všetkom, preto skúste vynechať svoje prípadné neúspechy alebo prešľapy.
Na otázky od náborára či zamestnanca firmy odpovedajte uvážene, pred tým, ako odpoviete, skúste si nechať pár sekúnd pauzu a porozmýšľať, prípadne si vytvorte v hlave pomyselnú niť vety. Hovorte pokojne, plynule, ak si neviete spomenúť, napite sa napríklad vody, aby ste „zahrali o čas“. Ak bývate nervózni, neospravedlňujte sa, s nervozitou sa počíta! Aby ste predišli prípadným zlým odpovediam, skúste si doma možné odpovede nacvičiť, samozrejme nie strojene – pripravte si body a podobne.
Pri odpovediach buďte úprimní, neklamte a nevymýšľajte si fiktívnu prax alebo úspechy. Niet trápnejšieho momentu, ako keď vás firma náhodou zamestná na základe vymyslených úspechov a schopností, a pri svoje každodennej pracovnej činnosti nebudete schopní pracovať tak, ako ste uviedli na pohovore.
Tvrdým orieškom na pracovnom pohovore býva otázka o silných a slabých stránkach uchádzača. S týmto typom otázky by ste určite mali počítať dopredu a pripraviť sa doma. Nevymýšľajte si odpovede tak povediac „na kolene“, len aby ste zaujali. Je nezvyčajné tvrdiť, že vaša zlá vlastnosť je priveľká horlivosť alebo zodpovednosť – náborári tento typ rozprávok už určite počuli. Skúste sa zamyslieť nad svojou osobnosťou a vyberajte si podľa toho ako riešite problémy, ak si neviete poradiť, na internete nájdete množstvo stránok s vysvetlením ako na tento typ otázok reagovať.
Ďalšou záludnou časťou pohovoru býva rozhovor o plate. V prípade, že sa vás na to opýtajú, skúste svoju plácu jemne nadhodnotiť aby ste neskôr mali z čoho uberať ak dôjde na vyjednávanie. Svoju ponuku môžete začať svojimi prednosťami, napríklad: „Berieme do úvahy, že v danej oblasti mám už skúsenosti/pracoval(a) som na podobnej pozícií atď., preto navrhujem…“.
Okrem vyššie uvedených rád sa snažte vyhnúť aj parazitickým slovám ako proste, takže, však alebo reku. Tak isto uberte z používania citosloviec – ehm, hmm, ach, a všetkými nenávidené eeeee.
Na záver by som vám chcela povedať, že tieto rady vám pomôžu len vtedy, ak budete sami sebou. Skúste sa zbaviť nervozity alebo stresu hlbokým dýchaním. Oblečte si svoje obľúbené lodičky alebo si vezmite hodinky, ktoré ste dostali od milovanej osoby, cíťte sa dobre vo svojej koži.